Friday 13 April 2012

Diari seorang aku.

Assalamualaikum :)


lama rasanya tak post entry baru dekat blog ni. semuanya disebabkan ke-busy-an tahap kritikal yang tak mampu dibendung. pergi sekolah, belajar, pergi kelas tambahan, stay sampai petang, balik sekolah, buat homework, tweet 'sekejap' -.-'

rutin harian yang membosankan. *kecuali part tweet* sampai kesudah, lupa tentang kewujudan blog comel aku ni.
________________________________
*gedebuk* Kereta ku dilanggar dari belakang. Aku terkejut. Panik seketika. Habis bumper kereta Totota Harier yang aku baru beli remuk. Lampu belakang tu pula pecah.

'Ni tak boleh jadi'. Pemandu yang melanggar kereta aku dari belakang keluar dengan keadaan panik.

"Cik, saya minta maaf. Saya betul betul minta maaf. Rosak teruk ke kereta cik ni?".
"Awak ni tak reti bawa ke......... reta ke?!" Aku terkesima. Eh dia lah.

"Err, awak rasa kalau bumper belakang ni remuk, lampu ni pulak pecah, cukup teruk tak?" Aku loyar buruk. Salah satu cara untuk aku menghilangkan perasaan gugupku.

"Saya minta maaf cik. Saya betul betul tak sengaja. Macam ni lah, apa kata cik hantar kereta cik ni pergi bengkel. Kos baiki kereta ni saya yang bayar."

"Banyak lah awak! Habis macam mana saya nak pergi kerja. Awak nak hantarkan ke?!" Aku membentak. Dia semakin rasa bersalah. Aku tersenyum di dalam hati. Comelnya muka dia bila serba salah. Aku mengambil kesempatan mengamati wajahnya dalam diam. Tiada yang berubah. Masih sama seperti dulu saat dia meninggalkanku. 

"Macam ni lah, cik bawa kereta cik ni pergi bengkel sekarang. Saya ikut dari belakang. Rasanya masih sempat lagi kalau nak tukar lampu belakang kereta cik ni. Kita pergi bengkel hujung jalan sana tu."

"Habis bumper tu macam mana pulak?" Suaraku tidak lagi membentak seperti tadi.

"Hal bumper tu kita selesaikan esok. Yang penting lampu kereta cik tu. Bahaya bawa kereta takde lampu belakang waktu malam. Nak nak cik ni perempuan. Lagilah bahaya." Keprihatinan dia membuat hatiku semakin berbunga. Masa sekolah dulu, jangan kata senyum, suara dia pun payah nak dengar. Bercakap dengan perempuan lagilah payah. Itulah yang membuat aku terjatuh padanya.

Aku memandu keretaku ke bengkel di hujung jalan. Dia ikut dari belakang. Senyuman tak lekang dari bibirku. Membayangkan dia. Penuh kesantunan. Sangat menjaga batas antara lelaki dan perempuan. Dia yang pernah singgah di hatiku suatu ketika dahulu......

Aku membiarkan dia berurusan dengan pekerja bengkel. Kebetulan pemilik bengkel tersebut merupakan kawannya. Jadi, senanglah sedikit urusan kami.

"Semua urusan saya dah selesaikan. Pekerja tu kata dalam masa satu jam selesailah. Lampu dia pasang, bumper kereta tu pun dia betulkan. Cik boleh tunggu sejam?"

Aku terdiam. Satu jam lama tu. Aku bermonolog. Melihatkan kesungguhan dia membantuku, aku berusaha mengukirkan senyuman seikhlas yang mungkin.

"Bolehlah. Senang sikit kalau semua dah selesai malam ni."

"Sementara menunggu tu, boleh saya belanja cik makan? Dekat restoren depan tu? Sebagai tanda maaf saya." Dia bertanya. Aku terdiam.

Melihat keadaan ku yang 'seperti ditelan mati emak, diluah mati bapa' dia bersuara. "Kalau cik tak nak takpe lah. Saya tak paksa."

"Errr boleh lah. saya pun belum makan lagi." Aku terpaksa berbohong. Walaupun aku sudah kekenyangan, namun aku tetap berusaha untuk menjaga hatinya. Kata orang, rezeki jangan ditolak, musuh jangan dicari.

Kami jalan beriringan ke restoren berdekatan. Setelah memesan makanan, kami membisu. Masing masing terkelu lidah untuk memulakan bicara.

Beberapa minit kemudian, dia memulakan perbualan...

"Oh ye, kita ni berbual dari tadi. tapi tak tau nama pun. Saya Farouk. Awak?"
"Saya Sarah." Jawabku sambil tersenyum.

Lalu 'bermulalah perkenalan' kami. Ye mungkin bagi dia, aku merupakan kenalan barunya. Tapi tidak bagiku. Dia merupakan kenalan yang pernah mengisi hatiku suatu masa dahulu. 'Kenalan' yang tak pernah luput dari ingatanku walaupun dia telah pergi jauh tanpa aku tahu keberadaannya....
_____________________________________
Andai semua itu berlaku, aku akan menjadi insan paling bahagia.
Sayangnya, itu semua hanyalah khayalan semata.

8 comments:

  1. Farouk ? Macam kenal pulak :) . Hehe .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, siapa Farouk yang awak kenal tu? Nama farouk bukan ada satu je ea :3

      Delete
  2. singgah blog comel ni.. slalu jumpa kt twitter jew :D

    ReplyDelete
  3. ehh ! serius lame tak singgah sini ,
    nie mini novel yg saraa krang sndrikk ke ?
    best la :D

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. @ara hee tulah, selalu nampak kat twitter je :D

    ReplyDelete
  6. @amy nak kata mini novel tak jugak. sesaje je buat cerita pendek sebab tengah boring :) hehe, thanks :D

    ReplyDelete