Monday 4 June 2012

Bila stress..

Assalamualaikum.

menurut Kamus Komprehensif Bahasa Melayu terbitan Arbak Othman, stress bermaksud tekanan atau kerisauan akibat ketegangan mental atau fizikal, keadaan sukar dan sebagainya. 
amacam pendahuluan aku? dah boleh jadi sasterawan tak? ahaks.

orang kata stress tu sebahagian dari hidup. nak cakap aku ni 24/7 stress tu takde lah. boleh gila gamaknya kalau tiap hari tiap masa tiap saat stress. agak agak kalau aku tanya golongan mana yang paling banyak stress apa jawapan korang? student kah? orang yang bekerja?  ibu mengandung? 

kalau tanya aku memang lah aku jawab student kan. yolaaaaa, sebagai pelajar sepenuh masa *tak payah nak sepenuh masa sgt lah kan --'* hari hari pergi sekolah belajar itu ini. itu kira okay lagi. balik sekolah cikgu tak pernah lupa bagi buah tangan pencuci mulut segala bagi mengisi masa lapang pelajar *tgn kebahu mata ke atas*. aah. masa lapang yang semakin disempitkan. hakhakhak. 

adakah itu yang dinamakan stress? mungkin ya. mungkin tidak.

kalau buka majalah, surat khabar dan yang sewaktu dengannya bersepah artikel cara menangani stress. tapi aku masih tak faham dengan segelintir manusia yang sihat walafiat dan dikurniakan akal yang sempurna tapi tetap ambil jalan singkat dengan terjun jambatan. tak pun bangunan. final destination. dilututkah otak mereka? hmm. mungkin.

bagi aku takde masalah yang tak boleh diselesaikan. betul tak? baik angguk sekarang, kalau tak aku cekik. kalau aku stress, normally aku MAKAN. makan, makan dan makan sampai aku rasa nak keluar kan balik apa yang aku makan. lol jk. mana ada. orang gila je buat macam tu. aku tak gila lagi. aku makan je lah sampai aku rasa tak boleh makan lagi. 

kawan aku pernah cakap, "kau stress kau makan. bila kau makan duit pun keluar. duit keluar lagi stress". haha. jyeahhhh. memang lah duit keluar macam air, tapi tengah stress kan. what to do. orang kata, 'bila kenyang, hati manyak senang woo'.
betul aaa. wa manyak setuju. bagus juga kalau macam tu. dari terjun jambatan, baik aku terjun dalam lautan makanan. hakhakhak.

ekcely, banyak cara nak menangani stress. terpulang pada individu. jalan terbaik dekatkan diri dengan Allah. minta petunjuk dariNya. Insyaallah. hilanglah stress tu. hati pun lebih tenang. kalau tak hilang 100% pun at least mestilah berkurang kan.


stress tu pun sebahagian dari ujian Allah :')

till end. thanks sudi baca :')
with love, 
saraa ali  

2 comments:

  1. melihat kepada kata pendahuluan citer ttg stress, ahkak bagi 9/10 karangan entry nih..ahaks

    ReplyDelete
    Replies
    1. mekasih. boleh jadi sasterawan dah ni. hahah

      Delete