Friday 11 May 2012

Hati.

Assalamualaikum.

Kadang kadang perasaan kita sukar untuk dikawal. Adakalanya sedih, adakalanya gembira. Bila sedih, hati kita sakit. Bila hati kita sakit, kita menangis. Menangis dan terus menangis. Sedih dikecewakan. Sedih ditinggalkan. Macam macam. Masa tu baru nak ingat Allah. Terus tadah tangan dan berdoa, 'Ya Allah, permudahkanlah segala galanya bagiku untuk mengharungi ujian-Mu ini Ya Allah'.

Alhamdulillah kalau masih ingat Allah. Nampak tak hikmah disebalik ujian tu. Allah nak kita sebagai hambaNya terus mengingatiNya walau dalam apa jua keadaan sekalipun. Bila aku sedih, kawan aku selalu cakap, 'banyakkan bersabar Sara. Allah uji kau sebab Dia rindukan doa dari kau. Rindukan tangisan kau ketika bersujud padaNya. Allah uji kau sebab Dia sayang pada kau.' Terima kasih, kawan.

Nasihat yang mampu membuat air mata aku mengalir tanpa aku sedar. Manusia dengan masalah memang tak dapat dipisahkan. Bila ada masalah, kadang kadang air mata jadi peneman. Ada masalah, berdoalah. Doa tu senjata mukmin. Sekaligus, hati kita akan dekat dengan Allah. Justeru, peliharalah hati kita. Hati antara anugerah yang tak ternilai daripada Sang Pencipta.

 Sincerely,
Sarah  

2 comments: