Monday 17 December 2012

Dunia akhir zaman.

Assalamualaikum.

sedang dahku menikmati hari hari terindah dalam masa cuti dahku yang sangat berharga ni, tiba tiba mata ni menjeling jeling manja dekat surat khabar Metro. pagi pagi yang harmoni memang wajiblah kan belek belek surat khabar sambil tengok any news yang menggembirakan or men-sadis-kan. tapi kalau aku sebut Metro confirm lah kan ada bisikan nakal , "eleh Metro, bukan betul sangat pun". ye ye. aku tahu bila palehotak korang dah setkan macam tu, nak buat macam mana kan. tapi since paper Metro je yang ada dekat rumah ni, aku baca je lah. tak kan nak suruh adik aku menapak pergi kedai semata mata nak suruh beli paper lain kan? kang tak pasal pasal machine gun dia keluar.




Alang alang dah jeling jelling manja tu tak sah lah kan kalau tak baca. Dengan rakusnya aku pun ambik surat khabar yang tak menarik perhatian sesiapa tu then sit like a boss sampai kalau adik aku tengok pun macam eww-bajet-gila-akak-aku-ni. Tengok muka depan je macam dah terjojol biji mata. Well, actually takde lah macam nak terjojol sangat kan, cuma macam waddehell-tajuk-dia. “Zuriat Maya”

First thought aku fikir ni mesti pasal kes anak luar nikah lagi. And yes, it’s totally right. Nowadays, memang dah banyak kes anak luar nikah. Bercinta bagai nak rak sampai tak ingat dunia, percaya sangat cakap lelaki last last ke laut. Bila benda dah jadi baru nak menyesal menangis air mata darah and that time nasi dah bubur. Kesian parents menanggung malu. And semuanya berpunca daripada  Social Network. This kind of people memang bagi aku sorry to say lah kan tak tahu nak manfaatkan teknologi yang ada sebaik mungkin instead of salah gunakan semua teknologi tu. At last, parents yang baca artikel tu akan pandang serong and lost their trust towards their children. This is what we call “kerana nila setitik rosak susu sebelanga”.

Tapi aku tak salah kan parents, sebab diorang cuma nak yang terbaik untuk anak anak. Sebenarnya tu semua bergantung pada diri kita sendiri. Sejauh mana kita letak harga diri, maruah diri keluarga sekaligus kepercayaan kita terhadap seseorang tu kalau boleh jangan lah tinggi sangat. Especially kalau baru kenal. Trust me girls, lelaki sekarang bukan boleh percaya sangat TETAPI tak semua lelaki macam tu. Contoh lah kan, kau tengok hari ni lelaki tu in a relationship dengan perempuan lain,  two to three weeks later dia tukar orang lain and in the same time dia nak berkenalan dengan kau. Kau nak terima ke?  Aku rasa kau boleh fikir sendiri mana baik mana buruk.

And one thing paling aku pantang, gambar keluar masuk kelab lepas tu kepit perempuan kiri kanan dengan botol air kencing syaitan dekat tangan tiba tiba IM dekat fb cakap “Hyep awuq, boley kewnal x?,,” waddefish. Aku rasa macam nak baling durian sebakul je dekat orang macam tu. First, sebelum kau nak kenal dengan anak orang better kau belajar menulis and mengeja balik.  Second, pergi tanya ustaz or ustazah whether dalam Islam keluar masuk kelab sambil minum air kencing syaitan tu halal ke haram. What? Kubur lain lain? Mind your own business? Ohh sure. Aku memang tak suka masuk campur hal orang. Tapi kalau kau rasa bila kau mati nanti mayat kau boleh golek golek sendiri masuk liang lahad tanpa orang usung, k fine.

Terang lagi bersuluh (praktis ayat karangan) lelaki macam ni yang korang kata nak sehidup semati sampai sanggup kau gadaikan maruah? Astaghfirullah. Cepat cepat lah bertaubat , ingat Allah banyak banyak. Fikir parents kau yang kerja siang malam nak cari rezeki bagi kau makan pakai apa semua. Tergamak ke nak kecewa kan diorang?  Tak perlu lah nak kejar dunia, kejar boyfriend kau yang belum tentu boleh bagi kau senang macam yang parents kau bagi. Bila dah terlajak sendiri yang susah. Kan? And plus, lelaki yang baik tak kan sentuh perempuan yang bukan mahram. Sebaliknya kalau betul betul lelaki tu nakkan kau dia akan terus jumpa mak ayah kau, masuk meminang dan ambik kau sebagai isteri yang sah. Aku respect lelaki macam tu.

Dunia akhir zaman, anak anak luar nikah makin banyak. Every year statistik anak luar nikah yang didaftarkan  makin meningkat. Tu yang dah didaftarkan. Kalau yang tak daftar tu macam mana? Allahuakbar, hanya Allah je yang tahu. Macam ni lah jadinya bila hidup bertuankan nafsu. Allah, minta minta kita dijauhkan.

Tapi kalau dah terlajak, sekurang kurangnya boleh bertaubat. Sebab Allah Maha Pengampun. Nampak kan? Kita buat dosa banyak mana sekalipun pintu taubat tetap terbuka untuk kita. Subhanallah, betapa  Allah tu Maha Pengasih lagi Maha Penyayang terhadap hamba-hambaNya. Dan selalu ingat bila kita buat sesuatu tu even parents kita tak nampak tapi Allah tu Maha Melihat lagi Maha Mengetahui. Dia Nampak semua yang kita buat.

Aku selalu ingat apa yang bapak aku kata, “hidup ni senang je. Kau dengar cakap mak bapak selagi tak perkara tu tak melanggar syariat Islam, ikut perintah Allah, tinggalkan laranganNya. Insha Allah hidup kau senang” Dan Alhamdulillah setakat ni hidup aku senang. Bukan lah nak kata aku ni baik sangat sampai tak buat dosa. Takde manusia yang sempurna melainkan Rasulullah. Tapi kita kena selalu baiki diri sendiri. So, secara tak langsung kita tak hidup bertuankan nafsu. Nauzubillah.

Wallahu’alam.

.::.  lepas ni nak post apa apa dekat blog kena draft dekat word kalau tak aku lupa. -.-"

No comments:

Post a Comment